Even realistisch ? De R11-bis komt er niet en nooit. Maar het sprookje moet nog even dienst doen.

24 September 2013

Gewoon even realistisch zijn. Even realistisch ? De R11-bis komt er niet en nooit. Maar het sprookje moet nog even dienst doen.De Administratie Wegen en Verkeer trok in opdracht van de Vlaamse Regering van 20 tot 23 september 2013 rond met een reizende tentoonstelling over de aanleg van A102 en R11-bis.

Het is een verhaal ? een sprookje - waarbij de bevolking wordt voorgespiegeld dat alle verkeersproblemen in en rond Antwerpen als met een toverstok worden opgelost door de aanleg van 2 nieuwe gewestwegen. Liefst onder de grond, dan hebben de mensen er geen last van.

De waarheid is dat Vlaanderen het dichtste autowegennet in Europa heeft én tegelijk de filekampioen in de wereld is. Hoe meer wegen, hoe meer files dus. Meer capaciteit voor auto's en vrachtwagens is voor even goed, daarna schieten die nieuwe wegen terug vol. Hoeveel transporteconomen, verkeersdeskundigen en actiegroepen hebben dit al niet gezegd ?

De partijen in de Vlaamse Regering CD&V, SP.A en N-VA hebben zich al vastgereden in het Oosterweel-dossier, nu wordt er een schep bovenop gedaan met de sprookjes-achtige voorstelling van A102 en R11-bis. Kostprijs : honderden miljoenen euro. Of miljarden eens het zover is ?

Ooit zei ik toen ik nog burgemeester van Mortsel was : "onder mijn leiding zal Mortsel nooit aanvaarden dat de R11-bis een oplossing is voor onze mobiliteitsproblemen". Dat bleek trouwens ook uit het traject dat gouverneur Cathy Berckx enkele jaren geleden reed met de steden en gemeenten in de Zuidrand rond de R11-bis : nergens toonden simulaties of cijfers aan dat het verkeer op het onderliggende wegennet of op de Ring rond Antwerpen duurzaam zou verminderen met de aanleg van een R11-bis. Integendeel zelfs: het verkeer neemt toe.

Ik ben nu geen burgemeester meer, maar ben wel gerust : die R11-bis komt er niet en nooit. Geen overtuigend cijfermateriaal, financieel onhaalbaar, technisch onuitvoerbaar. Op bepaalde plaatsen 3 tunnels onder mekaar ? Kom nou.  

Een voorspelling : CD&V, SPA en N- VA binnen de Vlaamse Regering willen dit sprookjes-verhaal nog even aanhouden tot de verkiezingen van 2014. In de hoop zoveel mogelijk kiezers te lokken. En nadien zal sprookje verdwijnen als sneeuw voor de zon. En zullen de beleidsverantwoordelijken van de partijen die onze wegen nu doen dichtslibben en de economie letterlijk stokken in de wielen steken het hebben over "voortschrijdend inzicht". En misschien realistische maatregelen nemen : een inhaalbeweging rond openbaar vervoer, meer gebruik van waterwegen, meer faciliteiten voor fietsverkeer, slimme kilometerheffing, ingrepen in de verkeerscirculatie, mobiliteitsbudgetten, autoluwe centra enz..  En misschien zullen ze dan zeggen : het verkeer is geen en-en verhaal maar een verhaal van keuzes. Stel je voor zeg.

Maar nu moet dat sprookje nog even dienst doen. En zijn er vele jaren verloren. Ten koste van dringende inhaalbewegingen richting duurzame mobiliteit. Ten koste van de economie. Ten koste van leefbaarheid, veiligheid en gezondheid van de burger. De kiezer misleiden ? Het kan nog even. En by the way : wie in dit verhaal zijn de luchtfietsers ?

 

Ingrid Pira
GROEN-fractieleidster gemeenteraad
[email protected]