Tram 7 en Tram 15 nieuwsoverzicht
16 Februari 2022
'Mortsel wil tram 7 én tram 15 behouden”, da’s een signaal van formaat voor De Lijn, de Vervoersregio én de Vlaamse Regering.'
Petitie Red tram 15 nog niet getekend? Teken ze hier!
PERSBERICHT 16 FEBRUARI 2022
Groen Mortsel is blij met krachtig neen van voltallige Mortselse gemeenteraad tegen schrappen van tram 15
Groen Mortsel is bijzonder verheugd dat de voltallige Mortselse gemeenteraad van 15 februari zich resoluut verzet heeft tegen de nieuwe plannen van De Lijn om tram 15 te schrappen. “Mortsel wil tram 7 én tram 15 behouden”, da’s een signaal van formaat voor De Lijn, de Vervoersregio én de Vlaamse Regering”, zegt Groen-fractieleider Ingrid Pira
De motie kwam er op initiatief van schepen D’Hulster (Vooruit) en werd unaniem goedgekeurd door de meerderheid van N-VA, Vooruit en Open-VLD én de oppositie. “Met dit krachtige signaal van een stad die altijd haar nek uitgestoken heeft voor openbaar vervoer zal De Lijn maar zeker de Antwerpse Vervoerregioraad en ook de minister van mobiliteit Lydia Peeters rekening moeten houden.”
Achteruitgang openbaar vervoer in Antwerpse regio moet stoppen
De volgende stap is de Antwerpse Vervoerregioraad die op 28 februari opnieuw bijeenkomt. “Hopelijk komt ook daar een signaal dat de achteruitgang van het Antwerpse tramnet moet stoppen”, zegt Ingrid Pira. “De mobiliteitsproblemen in de Antwerpse regio zijn enorm. Er zijn de aangroeiende files, maar ook tram- en busgebruikers die hun enige vervoermiddel dreigen te verliezen. Die problemen kan je enkel oplossen door ook het openbaar vervoer een boost te geven. Maar dat hangt dan vooral af van de Vlaamse Regering, die moet afstappen van het financieel keurslijf waarin De Lijn zit en meer moet investeren in openbaar vervoer. Niet binnen 10 jaar maar nu”.
PERSBERICHT 13 FEBRUARI 2022
Geen “ja maar” of “neen maar”, Groen Mortsel wil dat gemeenteraad van 15 februari krachtig “neen” zegt tegen schrappen van tram 15
Groen Mortsel is verheugd dat het Mortsels stadsbestuur volgende week over de partijgrenzen heen een gezamenlijk standpunt wil innemen tegen de nieuwe plannen van De Lijn om tram 15 in Mortsel te schrappen. Als het van oppositiepartij Groen Mortsel afhangt wordt dit een krachtig neen. “Wij willen het behoud van tram 7 én tram 15, al de rest is achteruitgang en dat is onaanvaardbaar”, zegt Ingrid Pira (Groen), onder wiens burgemeesterschap 10 jaar geleden tram 15 verlengd werd tot Boechout.
Nadat de zo goed als volledige gemeenteraad twee jaar geleden met een motie krachtig neen zei tegen het plan van De Lijn om tram 7 in Mortsel te schrappen, is er nu een nieuw plan dat tram 7 behoudt maar wel tram 15 schrapt. Tram 7 zou een langer traject doen maar Mortsel verliest tram 15 en de rechtstreekse verbinding met het centraal station, de zoo, de Groenplaats en linkeroever. “Onaanvaardbaar”, zegt Ingrid Pira, “waarom moet Mortsel nu plots kiezen tussen tram 7 en tram 15 ? Mortsel een tramlijn afpakken terwijl er sinds mensenheugenis twee zijn – de 7 en de 15 - betekent een regelrechte achteruitgang en is niet verteerbaar voor een stad die altijd voortrekker is geweest in openbaar vervoer.”
Tram 15 paradepaardje van doorstroming en vrije bedding
Nog volgens Ingrid Pira is tram 15 het paradepaardje van de doorstroming en een voorbeeld voor het openbaar vervoer van de toekomst. “Tram 15 rijdt van Boechout over Mortsel tot Antwerpen en Linkeroever op een vrije bedding. De strijd en inspanningen die Mortsel en haar inwoners daar destijds voor leverden mag niet voor niets geweest zijn. In Mortsel is hard gewerkt aan de modal shift met een duidelijke keuze voor een vrije baan voor bus en tram. Een tramlijn afpakken is een slag in het gezicht van de Mortselaar. Een stad die altijd haar nek heeft uitgestoken voor openbaar vervoer moet beloond worden en niet gestraft. Wat nu gebeurt is de wereld op zijn kop”.
Een krachtig neen en ja voor het behoud van tramlijnen 7 en 15
Groen Mortsel wil daarom dat de Mortselse gemeenteraad van 15 februari geen “ja, maar” of “neen, maar” maar een krachtig “neen” zegt tegen het nieuwe plan van De Lijn. “Mortsel heeft gezien de inspanningen die ze deed voor openbaar vervoer het absolute recht om neen te zeggen tegen de achteruitgang van het openbaar vervoer in Mortsel en als voortrekker te protesteren tegen de achteruitgang van het tram- en busnetwerk in de hele Antwerpse regio. Er is absoluut geen draagvlak voor deze keuze, dat bewijzen de enorm succesvolle petities die Groen voerde tegen de dreigende schrapping van tram 7 twee jaar geleden en die van tram 15 nu. In een mum van tijd verzamelden die petities telkens vele duizenden handtekeningen”, aldus nog Ingrid Pira.
Vlaamse regering moet meer investeren in openbaar vervoer
“De waarheid is dat er veel te weinig geld is voor openbaar vervoer. Elke vermindering van dienstverlening op een tram of bus leidt tot steeds meer protesten. Het is de revolte van de reiziger. De Vlaamse regering moet haar verantwoordelijkheid nemen en meer investeren in openbaar vervoer. Nu.”
Fractieleider Ingrid Pira en fractieleden Walter Duré, Sara Waelbers, Nadia Saouti, Sven Cooremans, Michiel Hubeau, Peter Mous, Jitse Born
Artikel HLN 16/02/2022
Mortselse gemeenteraad stemt unaniem tegen schrapping van tram 15: “We hebben net nood aan een beter tramaanbod”
De gemeenteraad heeft een krachtig signaal gegeven aan minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld). Alle 28 aanwezige raadsleden stemden een gezamenlijke motie tegen het geplande verdwijnen van tram 15. De raad vraagt dat de minister en De Lijn een tramnetwerk uitwerken waarbij het tramaanbod voor Mortsel en de Antwerpse regio beter en aantrekkelijker wordt dan vandaag. “Dit is een weergave van hoe de Mortselaar denkt”, aldus burgemeester Erik Broeckx (N-VA).
In het herwerkte voorstel van het Vervoerplan van De Lijn mag tram 7 en de huidige tramcapaciteit dan wel behouden blijven, de succesvolle lijn 15 zou worden opgeofferd. Hierdoor zouden de Mortselaars hun rechtstreekse verbinding met onder meer het Centraal Station in Antwerpen verliezen. Op de gemeenteraad dinsdagavond lieten alle 28 aanwezige raadsleden blijken dat ze met dat herwerkte voorstel voor het tramnetwerk onmogelijk akkoord kunnen gaan. Ze stemden een gezamenlijke motie waarin ze net pleiten voor een beter en aantrekkelijker tramaanbod in Mortsel en de regio.
Vertramming
Schepen van Mobiliteit Steve D’Hulster (Vooruit): “De problemen en uitdagingen qua mobiliteit in onze verstedelijkte regio zijn enorm. Om die het hoofd te bieden, is een versterkt openbaar vervoer een onmisbaar onderdeel. Het vorige en huidige stadsbestuur van Mortsel zijn al sinds 2000 grote voorvechters van het openbaar vervoer in het algemeen en de vertramming in het bijzonder. Samen met de Vlaamse overheid en De Lijn heeft het toenmalige bestuur van Mortsel de doortrekking van tram 15 naar Boechout gerealiseerd. Die doortrekking was van in het begin een groot succes.”
Mortsel en de regio hebben net nood aan een tramplan dat vertrekt vanuit een beter aanbod dan vandaag. Zeker niet slechter.
Nieuw tramnetwerk
In 2020 stelde De Lijn haar ontwerpplan Basisbereikbaarheid voor. In dat plan werd onder andere een nieuw tramnetwerk uitgetekend dat voor Mortsel grote gevolgen zou hebben, met de schrapping van tram 7. Dit voorstel stuitte op verzet over de partijpolitieke grenzen heen en resulteerde in een motie tijdens de gemeenteraad van 24 maart 2020 waarbij een duidelijk standpunt werd geformuleerd tegen de plannen van De Lijn. Begin deze maand stelde De Lijn een aangepast voorstel voor het Antwerpse tramnet voor, met het behoud van tram 7 behouden én van de totale capaciteit en frequentie van de trams. Alleen zou deze aanpassing ten koste gaan van tram 15.
Vraagtekens
“Door het opofferen van deze erg succesvolle tramlijn verdwijnt de rechtstreekse verbinding met enkele belangrijke haltes in de premetro en met Linkeroever”, zegt D’Hulster. “Mensen zullen veel meer moeten overstappen dan vandaag, op haltes die daar bovendien momenteel absoluut niet voor zijn uitgerust. Het wegnemen van de succesvolle lijn 15, die over een heel traject in eigen bedding rijdt, lijkt hoe dan ook een verschraling voor het hele tramnetwerk. Het feit dat de vooropgestelde hub aan de Harmonie nog niet verwezenlijkt is en het wegwerken van een aantal knelpunten op lijn 7 noch gerealiseerd noch gebudgetteerd zijn, maakt de vraagtekens rond het aangepaste plan alleen maar groter.”
“Slecht plan”
“Ik ben blij dat alle partijen in de gemeenteraad dit slechte plan voor Mortsel unaniem hebben weggestemd”, reageert burgemeester Erik Broeckx (N-VA). “Een krachtiger signaal kan ons lokaal bestuur niet geven. Het is een weergave van hoe de Mortselaar denkt. Met dit aangepaste plan van De Lijn zullen de tramreizigers uit Mortsel en de zuidrand een minder aantrekkelijk aanbod van openbaar vervoer hebben dan vandaag. Dat is, zeker gezien de grote mobiliteitsuitdagingen en de strijd die vanuit Mortsel consequent geleverd werd voor meer tramverkeer, onbegrijpelijk en onaanvaardbaar. Mortsel en de regio hebben nood aan een tramplan dat vertrekt vanuit een beter aanbod dan vandaag, en zeker geen slechter.”
Volgende stap
De volgende stap is de Antwerpse Vervoerregioraad die op 28 februari opnieuw bijeenkomt. “Hopelijk komt ook daar een signaal dat de achteruitgang van het Antwerpse tramnet moet stoppen”, zegt Ingrid Pira. “De mobiliteitsproblemen in de Antwerpse regio zijn enorm. Er zijn de aangroeiende files, maar ook tram- en busgebruikers die hun enige vervoermiddel dreigen te verliezen. Die problemen kan je enkel oplossen door ook het openbaar vervoer een boost te geven. Maar dat hangt dan vooral af van de Vlaamse Regering, die moet afstappen van het financieel keurslijf waarin De Lijn zit en meer moet investeren in openbaar vervoer. Niet binnen 10 jaar, maar nu.”
https://www.hln.be/mortsel/mortselse-gemeenteraad-stemt-unaniem-tegen-schrapping-van-tram-15-we-hebben-net-nood-aan-een-beter-tramaanbod~ad0be8f3/