Tram 7 verdwijnt: Mortsel, stem tegen Vervoersplan De Lijn.

06 December 2020

Tram 7 verdwijnt: Mortsel, stem tegen Vervoersplan De Lijn.

(Foto genomen vóór de Corona-maatregelen) Groen Mortsel vraagt stadsbestuur om tegen Vervoersplan van De Lijn te stemmen. Op 15 december 2020 komt de Vervoerregioraad Antwerpen bijeen met op de agenda het Vervoersplan De Lijn. Het zou definitief goedgekeurd worden en in 2022 effectief van start gaan. Groen Mortsel verwacht een krachtig signaal van het Mortsels stadsbestuur tegen dit vervoersplan. Voor Mortsel valt naast het beperken van het busaanbod vooral het schrappen van de populaire tram 7 op. De petitie van Groen Mortsel “Red Tram 7” telde vorige week meer dan 10.000 handtekeningen van mensen binnen en buiten Mortsel. Door tram 7 – die via de Nationale Bank en de Boerentoren naar Het Mas rijdt – in Mortsel weg te halen wordt bovendien de mogelijke verlenging van deze tramlijn naar Kontich gehypothekeerd. We vinden het bovendien cynisch dat tram 15 in de nieuwe plannen M 7 wordt genoemd, alsof dat de kwaadheid van de Mortselaars zou verminderen. Mortsel wordt voor haar inspanningen die ze deed om tram 15 tot Boechout door te trekken niet beloond, integendeel. Dat is werkelijk onbegrijpelijk. Vervoersarmoede Naast beperkingen in tram- en busaanbod zijn er algemeen in het vervoersplan Antwerpen ook nieuwe lijnen en frequentieverhogingen. Maar de globale balans is negatief, dat kan ook moeilijk anders zonder bijkomende investeringsruimte. Er wordt wel verwezen naar investeringen in het kader van Routeplan 2030, maar dat is pas binnen 10 jaar. De Lijn heeft er jaren opzitten van desinvestering door opeenvolgende Vlaamse regeringen, met als gevolg dalende reizigersaantallen, verwaarloosd materieel en halte-infrastructuur en een groeiende reizigersontevredenheid. Nu moet er geïnvesteerd worden. De reizigers die afhaken en terug de overstap naar de auto maken komen niet meer terug. Bovendien zitten er in het plan principes die in de huidige situatie de vervoersarmoede zullen doen toenemen: met mobipunten en “overstapmodellen” bereik je de mobiele, gezonde en welvarende mens. Maar niet de minder mobiele, oudere of arme mensen. Beeld je maar eens in dat je aan halte Harmonie van de ene op de andere tram moet overstappen met een buggy of rollator… Overstappen kan als halteplaatsen leesbaar en veilig zijn, velen zijn er echter nu ellendig aan toe. Het stadsbestuur van Mortsel heeft zich steeds tegen het schrappen van tram 7 verzet en is blijvend voorstander van de verlenging naar Kontich. Oppositie en meerderheid zitten dus op een lijn. Daarom vraagt Groen Mortsel het stadsbestuur van Mortsel om tijdens de Vervoerregioraad tegen het voorliggende vervoersplan te stemmen. Ingrid Pira, fractieleider Groen in de Mortselse Gemeenteraad   Namens alle fractieleden Walter Duré, Sven Cooremans, Nadia Saouti, Sara Waelbers, Michiel Hubeau, Peter Mous, Jitse Born Ondertussen haalde de Petitie Red Tram 7 al meer dan 10.000 handtekeningen. Teken ze via deze link: Petitie Tram 7 Bekijk de reportage op ATV van 7 december 2020 waarin Ingrid Pira en schepen Steve D'Hulster aan het woord komen over Tram 7: https://atv.be/nieuws/mortsel-verzet-zich-tegen-mogelijk-verdwijnen-tram-7-109557