Te intensief geluid van wegverkeer is schadelijk voor de gezondheid, en dan vooral het nachtelijk lawaai. Zelfs al heb je de indruk dat geluid van verkeer je slaap niet verstoort, dan toch is er een meetbare invloed op het slaappatroon en de hoogte van de bloeddruk gedurende de nacht. Een nachtelijk verhoogde bloeddruk is een belangrijke risicofactor voor hart en vaatziekten, en betekent een bijkomend risico, bovenop de invloed van luchtvervuiling door het wegverkeer.
De invloed van verkeer op de gezondheid is vooral merkbaar voor wie binnen de 300 tot 500 meter woont van een drukke verkeersweg. Voor kwetsbare personen is dat gezondheidseffect zeer relevant, en te vergelijken met het permanent verblijven in een omgeving waar gerookt wordt (passief roken). Tot een afstand van 1500 m van een drukke verkeersweg is een negatief effect op de gezondheid van kinderen vastgesteld: verminderde longontwikkeling.
Geluidsoverlast en luchtvervuiling zijn vooral schadelijk voor kwetsbare personen in onze maatschappij. Het betreft hier kinderen, zwangeren, astmalijders, ouderen en een toenemende groep van chronisch zieken: diabetes, chronische longziekten, hartlijders, personen met een orgaantransplantatie, kankerpatiënten, enz... Het staat buiten kijf dat de individuele uitstoot van auto's en vrachtwagens is verminderd. Maar door het toegenomen wegverkeer is de verbetering van de luchtkwaliteit niet zo spectaculair en haalt België en vooral Vlaanderen met moeite (of net niet) de normen die Europa oplegt. Anderzijds is het aantal kwetsbare personen voor de negatieve gevolgen van het wegverkeer sterk gestegen. Het gevolg van dit alles is: een proper ogende omgeving, maar een groter negatief impact op de gezondheid voor de zwaksten in de samenleving.
De invloed van wegverkeer op de gezondheid is afhankelijk van een aantal verkeersfactoren. Hoe hoger de snelheid, hoe groter de uitstoot van fijn stof en hoger de geluidsbelasting voor de omgeving. Hoe meer dieselwagens en vrachtwagens in de verkeersstroom, hoe groter de fijn stof productie. Wanneer daarbij de afstand tot de drukke verkeersweg wordt in rekening gebracht, is het niet zo moeilijk om de gezondheidsimpact in te schatten en duidelijke beleidsopties te maken.
Overlast door verkeer kan onmiddellijk geminderd en gemilderd worden door de snelheid te verlagen: zowel geluidsoverlast, als luchtvervuiling zullen verbeteren. Deze ingreep heeft vooral gunstige effecten gedurende de nacht. Ook het leiden van vrachtwagens langs wegen met weinig bebouwing is een voor de hand liggende verkeersregelende maatregel. Na deze directe maatregelen zijn opties op de langere termijn te onderzoeken: geluidsschermen, intunneling en overkapping.
Verder zijn er 'logische' beleidsmaatregelen om een betere gezondheid te garanderen. Geen woningen in de 500 meter zone rondom een drukke verkeersweg, en met nog grotere prioriteit: geen ziekenhuizen, rusthuizen, revalidatiecentra, scholen, kinderopvang, en andere voorzieningen in die gevarenzone rondom een drukke verkeersweg, om zo de mensen met een zwakke gezondheid te beschermen.
27 januari 2012.
Prof. Dirk Avonts
Universiteit Gent
Reacties
Aanmelden via
Facebook Twitter