07 mrt 2020

Een ijzersterk Mortsels merk

Mark van In de Pik aan het woord

Elke Mortselaar zal In de Pik wel kennen, de ijzerwaren-en-kookwinkel op de Statielei. Het moet zowat de oudste winkel van Mortsel zijn, al blaken de uitbaters van jong enthousiasme. We spraken met Mark die samen met zijn vrouw Ann de winkel openhoudt sinds 1990. Dit jaar dus al 30 jaar.

“De winkel is gesticht in 1948 door Jozef Van Roy, de grootvader van Ann,” steekt Mark van wal. “Rond 1975 stond mijn schoonmoeder in de winkel, tot wij de zaak overnamen. Het is altijd een ijzerwinkel geweest. Rond 1995 beslisten we ook kookgerei te verkopen. En in 2005 verbouwden we de winkel tot hoe hij nu is.”

Tevreden klanten

Mark ontvangt ons in dat interieur: een gezellig kleine winkelruimte waarin tientallen verschillende producten je aandacht vragen. En toch straalt het geheel rust uit: de winkel is duidelijk met veel liefde en oog voor orde ingericht. Achter de toog staat Mark voor een tot aan het plafond gevulde muur met kleine doosjes schroeven, haakjes, rondelletjes, sleutels,… het lijkt wel een filmdecor.

“We maken er als buurtwinkel een erezaak van om uit te blinken in service en kwaliteit. Wie bij ons binnenkomt, moet buitengaan met wat hij ècht nodig heeft. Zo onderscheiden we ons van ketens en zeker van online verkoop,” vertelt Mark. “Of een klant nu voor één vijsje komt – want alles is hier per stuk te koop – of hij koopt een high-end espressomachine, we zijn even blij met iedereen die tevreden vertrekt.”

Een alternatief voor wegwerp

En nog voor we er zelf iets over vragen, begint Mark over duurzaamheid: “Dat is het allerbelangrijkste in onze winkel. Wij kiezen heel bewust voor duurzame topproducten. In tegenstelling tot wegwerpproducten kan je met alles wat je bij ons koopt, jarenlang verder. Onze kookpotten van het Belgische merk Demeyere bijvoorbeeld, gaan minstens 2 generaties mee. En ja, dat heeft natuurlijk zijn prijs. Maar die haal je er op termijn terug uit. Goedkoop is vaak duurkoop op de langere termijn. Ik zeg soms wel eens: Wij zijn niet te duur, onze kwaliteit is te hoog!”

“De laatste tijd is ons cliënteel opvallend aan het verjongen. Naast onze vaste klanten, doet het ons veel plezier ook heel wat jonge mensen te zien die ervoor kiezen om kwaliteit te komen kopen. Ik denk dat er heel wat mensen zijn die alternatieven zoeken voor de online verkoop van vanalles en nog wat, en zo terug bij de buurtwinkels terechtkomen.”

Mensen komen terug bij de buurtwinkels terecht als alternatief voor online verkoop

 

Met de tram naar de winkel

Het woord is gevallen: online verkoop. Die wordt vaak gezien als een bedreiging voor de kleine ondernemers. Hoe ziet Mark de toekomst van hun winkel en de andere zaken in een stad als Mortsel?

“Ik ben ervan overtuigd dat er altijd een plaats zal zijn voor winkels als de onze! Mensen willen vaak ook ‘tastbaar kopen’, zoals ik dat noem, en de service en persoonlijk contact met de verkoper is ook belangrijk.” Rond het online kopen heeft hij nog een uitsmijter: “Je moet hier eens een dag uit het raam kijken… heelder files met bestelwagens die pakjes aan het leveren zijn. Mensen beseffen niet dat dat een grote bron van verkeersproblemen is. Daartegenover zien wij hier op de Statielei hoeveel klanten met de fiets komen uit Mortsel en omgeving. Heel opvallend. En ook van veel verder trouwens – vaak vertellen mensen dat ze speciaal met de tram uit ’t Stad komen om in Mortsel te komen winkelen. Echt waar!”

En ook wie met de auto komt, kan niet klagen met een ruime ondergrondse parkeergarage vlakbij. “Mensen reclameren dan dat ze niet kunnen parkeren. Jongens, er is een ondergrondse parking op amper honderd meter van hier, alle winkels zijn vandaaruit vlot te voet te bereiken. En die kost twee euro per uur, daarvoor kan je in Antwerpen of waar dan ook niet staan… En voor mensen die slecht te been zijn of grote spullen moeten laden, is er altijd wel een plaatsje voor de deur.”

Nee, voor klagen ben je bij Mark duidelijk op het verkeerde adres! “Pas op, we hebben inderdaad moeilijke jaren gekend tijdens en vlak na de herinrichting van de Antwerpsestraat en Statielei. Dat heeft zeker een impact gehad en jammergenoeg zijn er wel wat winkels verdwenen. Maar we zijn er altijd in blijven geloven en we zien nu dat het veel beter gaat.”

Hulp voor starters

De ondersteuning vanuit de Stad Mortsel kan Mark erg waarderen. De starterspremie is echt mooi, het helpt nieuwe winkeliers goed op weg. De verantwoordelijke ambtenaar doet volgens hem heel goed werk. “Het probleem is dat heel wat panden leegstaan omdat het de eigenaar, vaak grote firma’s, niet uitmaakt of ze verhuurd zijn of niet. De leegstandtaks kan voor mijn part niet hoog genoeg zijn. Misschien kan de Stad nog proberen tussenkomen om met eigenaars te onderhandelen rond de huurprijzen: maak die progressief, zodat een starter in het begin minder betaalt, en naarmate de zaak begint te draaien, de huurprijs kan stijgen. Dat zou veel mensen over de drempel kunnen helpen.”

Lokaal kopen in de lift

Mark weet als ancien ook hoe belangrijk het is om een goed contact te hebben met andere winkeliers. “We hebben geluk met de naaste buren: de fietsenwinkel langs de ene kant en een top-horecagelegenheid aan de andere.” Ook de initiatieven om het winkelen aan te moedigen, kunnen rekenen op veel enthousiasme van Mark. “Die stempeltjeskaart is écht een schot in de roos! Zalig om zien hoe mensen er zelf naar vragen, het geeft een verbondenheid tussen de winkels in Mortsel. Mortselaars zijn het eigenlijk altijd al gewend om lokaal te kopen. En dat kan ook prima hé: je hebt hier bakkers, beenhouwers, alle soorten winkels bijeen. Ook terug meer kledingwinkels. En superettes en supermarkten zijn vlakbij trouwens. Nee, je moet Mortsel echt niet uit om aan uw gerief te geraken!”

Je moet Mortsel echt niet uit om aan uw gerief te geraken!

 Een overnemer die kreeft kan snijden…

Hoe kijkt Mark naar de toekomst van zijn eigen winkel? “We hebben stillekesaan onze leeftijd natuurlijk. We komen nog elke dag met veel plezier werken, anders zouden we het niet meer doen. Ik hoop natuurlijk zoals elke ondernemer dat de winkel kan worden overgenomen. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat er nog steeds plaats is voor winkels als de onze. Een mogelijke overnemer heeft vanaf het eerste moment een mooie winkel, trouwe klanten en alle nodige omstandigheden. Ja, ook als jonge mens kan je goed leven van dit soort winkel. En wie eraan wil beginnen, kan ik alvast geruststellen: ik zal die nog goed begeleiden de eerste tijd!” Al heb je wel de nodige kennis en ervaring nodig: Mark zelf heeft een technische opleiding en had bij zijn ouders thuis ook een ijzerwinkel. “En koken is mijn hobby, ik heb er ook cursussen voor gevolgd bij de PIVA dus ik weet waarover ik spreek. Het gebeurt vaak dat ik naar aanleiding van een aankoop met klanten over recepten spreek.” Hij begint te lachen: “Ik heb zelfs ooit een klant hier op de toog laten zien hoe je een kreeft snijdt! Hij had daar vragen over en ik zei hem van eens een kreeft mee te brengen. Wat hij ook deed!”

 

Cookies op groen.be

Groen gebruikt functionele en analytische cookies die noodzakelijk zijn om de website goed te laten functioneren. Deze cookies verwerken geen persoonsgegevens en hier is geen toestemming voor nodig.

Als je daarvoor toestemming geeft, maken we ook gebruik van marketingcookies. Die stellen ons in staat om de website beter af te stemmen op jouw voorkeuren.

Je kunt je instellingen altijd weer wijzigen op de pagina over de cookies.

Voorkeuren aanpassen
Alle cookies accepteren