In gesprek met Fleur van Rand
07 Maart 2020
Dit interview werd afgenomen vóór de Corona-crisis. Net als vele andere Mortselse winkels, moest Rand de deuren sluiten. Fleur bleef niet bij de pakken zitten, en is bezig met een webshop op poten te zetten. Intussen kan je online alvast cadeaubonnen bestellen. https://www.rand-store.be/ "Mortsel heeft veel ondernemende ondernemers" Op hoek van Gaanderij Vapole op de Statielei, stappen we ‘Rand’ binnen, een nieuwe kledingwinkel voor vrouwen. We zien meteen dat dit een winkel is waar nagedacht is over de inrichting: hout voert de boventoon en vanop de drie verschillende niveaus heb je steeds zicht op het geheel. “Ik heb bewust gekozen voor deze inrichting: hout en heel wat recuperatiemateriaal,” vertelt Fleur ons. “De buizen waar kapstokken aanhangen, zijn bijvoorbeeld gerecupereerd uit een grote firma. En ook de toog is tweedehands.” Samenhorigheid in Mortsel Fleur, die ons enthousiast ontvangt in de winkel die ze omschrijft als ‘haar kindje’, is zelf opgegroeid in Antwerpen maar koos bewust voor Mortsel: “Ik ben het absoluut niet eens met de negativiteit die er wel eens hangt rond Mortsel. De ondersteuning door de Stad is echt top. En Mortsel is een stad met toch nog een beetje dorpsmentaliteit. De winkeliers beschouwen elkaar niet als concurrenten maar als collega’s. Er is veel samenhorigheid! Zo kwamen mijn ‘buurvrouwen’ tijdens mijn openingsweekend mij héél sympathiek welkom heten. Ik kan me dat in Antwerpen of in een Shopping Center niet voorstellen – daar is het ieder voor zich.” Die samenhorigheid zorgt ook voor wat Fleur ‘kruisbestuiving’ noemt. “Ik werk bijvoorbeeld samen met de theewinkel Melange: als mensen komen passen, kan ik ze een kwaliteitsvol theetje aanbieden. En andersom voeren ze daar mond-aan-mondreclame voor mij.” En omdat niet iedereen van alle markten thuis is, werkt de samenwerking ook op andere vlakken: “Met de Plume, een zalig winkeltje, heb ik de afspraak dat ze voor de plantjes in mijn winkel zorgen. Ik heb het al vaker gehad dat mensen hier terechtkomen omdat de concullega’s hen naar mij verwezen hebben. En dat is voor een startende winkel echt wel belangrijk. We kunnen als zelfstandige zo ook inzetten op een beleving bij het winkelen, in tegenstelling tot snel iets online bestellen.” Een andere manier van samenwerking heeft Fleur via het platform COSH Eco. “Hier op de Statielei werken we hierbij samen met César en Hejsan Hoppsan. We zijn prima aanvullend want César verkoopt mannenkledij en Hejsan Hoppsan is er vooral voor kinderen. Ondermeer met ons drieën gaan we voor Slow Fashion.” Ik kreeg naaimachinelessen van mijn schoonmoeder. Zo kan ik beter oordelen of de stiksels van kleren kwaliteitsvol zijn. Over Fast Fashion En vóór we het weten, dompelt Fleur ons onder in de modewereld van Fast en Slow Fashion. “Ik werkte een paar jaar in winkels in de Fast Fashion: dat stuk van de modewereld waar het allemaal heel snel moet gaan, goedkope massaproductie die heel trendgevoelig is. Als er een trend opdook, moesten we meteen mee zijn. Ik heb daar graag gewerkt, genoten van het ritme en heel veel geleerd. Maar ook geleerd hoe ik het zelf nièt wilde doen. Die Fast Fashion heeft namelijk een enorme impact op het milieu én op de mensen die erin werken. Zelf ben ik op een gegeven moment gecrasht omdat het tempo gewoon onmenselijk wordt en ik het niet in overeenstemming kon brengen met mijn eigen principes.” Schone kleren Fleur besliste dan ook om het anders aan te pakken en opende na lang overwegen hoe ze het wilde aanpakken, haar eigen winkel. “Ik werk nu heel bewust met merken die gaan voor slow fashion: veel degelijker, duurzamer en menswaardiger geproduceerde kledij. We werken ook met seizoenscollecties maar er zijn ook heel wat ‘tijdlozer’ kledingstukken die steeds verkrijgbaar blijven. Never out of stock heet dat – want in de wereld van de fashion zijn hippe Engelse termen nu eenmaal belangrijk!’ lacht ze. “Al de merken die ik verkoop, zijn op hun manier duurzaam bezig. Soms moet ik omwille van de prijs een klein compromis maken en is een kledingstuk bijvoorbeeld in China geproduceerd. Ik vind dat lastig want de voetafdruk is dan veel groter. Het allergrootste deel is echter, heel betaalbaar, in Europa gemaakt.” “De kleren zijn ook duurzaam in de betekenis van kwaliteitsvol. Dat zit hem vaak in details die je niet meteen opmerkt: een stiksel dubbel doen, kost meer tijd maar zorgt ervoor dat je T-shirt véél langer meegaat. Ik ben er gerust in dat je de kleren die ik verkoop, jarenlang kan dragen.” Voor Fleur draait duurzaamheid om 3 principes: Ten eerste staat de planeet centraal: in de creatie en heel de productieketen moeten we daar aandacht aan geven. Er wordt over het algemeen enorm veel water verspild in de kledingindustrie. De merken die ik verkoop werken met waterbesparende katoenplantages, en ook de jeans die je hier vindt, zijn veel milieuvriendelijker geproduceerd. Ook andere basisstoffen met veel minder impact op het milieu worden gebruikt. Denk aan eucalyptus of zelfs appelschillen!’ Ten tweede: respect voor mensen. Ik wil enkel kleren verkopen waar gegarandeerd geen kinderarbeid of dwangarbeid aan te pas komt. En tenslotte zal je bij mij bijvoorbeeld geen wol of leer vinden aangezien in ook dierenwelzijn erg belangrijk vind. Ook daar zijn heel goede alternatieven voor.” En Fleur toont ons een heel ‘echt’ uitziende portemonnee uit vegan leer, samengesteld uit gerecycleerd plastiek en fruitafval.