Groene agendapunten op de gemeenteraad van 25 juni 2019

04 Juli 2019

Groene agendapunten op de gemeenteraad van 25 juni 2019

Tijdens de laatste Mortselse gemeenteraad voor de vakantie – het merendeel van de agendapunten keurden we goed - zorgden vooral de toegevoegde agendapunten van de oppositie voor boeiende discussies en beslissingen. Met de discussie rond de omleiding van het autoverkeer via de Drabstraat tijdens de komende werken op de R11 op nummer 1! Werken R11 (1) : geen zwaar vrachtverkeer door Mortsel is schitterende beslissing Groen-Mortsel heeft het stadsbestuur gefeliciteerd met de beslissing om tijdens de werken aan de R11 (van augustus 2019 tot april 2020) het doorgaand zwaar vrachtverkeer dat niet in Mortsel moet zijn te weren. Die maatregel werd beslist samen met de gemeenten Boechout en Borsbeek in overleg met AWV (Administratie Wegen en Verkeer) en de politiezone MINOS. Doorgaand zwaar vrachtverkeer moet op de autostrades blijven en Mortsel niet als sluipweg nemen, het stond in ons verkiezingsprogramma dus we zijn helemaal pro!   Werken R11 (2): omleiding via Drabstraat is geen goede beslissing Wat Groen-Mortsel niet goed vindt is dat tijdens de werken aan de R11 het autoverkeer van Wommelgem richting Wilrijk zal omgeleid worden via de Drabstraat. In de Drabstraat zijn er de laatste jaren meer en meer files, bovendien komt het autoverkeer in de Drabstraat terecht op het kruispunt Drabstraat/Kerkstraat/Liersesteenweg dat veel te klein is voor een grote verkeersafwikkeling. We stelden op de gemeenteraad twee alternatieven voor : ofwel wordt het autoverkeer tijdens de werken op de R11 op de R11 zelf afgewikkeld (in twee richtingen dus), ofwel wordt het autoverkeer richting Wilrijk omgeleid op lange afstand (via de E313 enzoverder).   Sven Cooremans : Helaas, geen restauratie voor het bakhuisje van hoeve Van Hul In het Sportlandschap dat steeds meer vorm krijgt, staat zieltogend en dakloos een huisje dat beter verdient: het bakhuisje van de vandaag verdwenen hoeve Van Hul. Het kleinood staat zelfs op topografisch kaarten afgebeeld. Deze stille getuige van de landbouwgemeente die Mortsel ooit is geweest zou met hoogdringendheid moeten worden gerestaureerd, willen we vermijden dat ook dit stukje Mortsels verleden voorgoed verdwijnt. Groen-raadslid Sven Cooremans kreeg van NVA-schepen Koen Dehaen een teleurstellend antwoord. Een “basisrenovatie” wil het bestuur wel  – lees : geen hekken errond meer maar het net niet bouwvallig maken met een plakkaat erbij die verwijst naar het verleden - maar een dak op de ruïne die het nu is, neen. Geen geld. Ex-schepen Paul Van Dyck die het bakhuisje tijdens zijn mandaat nog wist te vrijwaren, had nochtans ideeën te over: waarom het niet restaureren met een sociaal tewerkstellingsproject of met hulp van studenten van het GTI ? Neen dus.     Fietsostrade (1) : Jitse Born : Yes, een openbare fietspomp langs de fietsostrade in Mortsel! Groen-raadslid Jitse Born had meer succes. Omdat fietsers die de fietsostrade Antwerpen-Mechelen  nemen voor een lange tijd moeten omrijden wegens werken in de Mortselse Fortstraat stelde Groen-raadslid Jitse Born voor hen te belonen met een openbare fietspomp op het traject. “Goed idee”, vond schepen Steve D’Hulster. D’hulster verwees wel naar het Fietspunt aan station Mortsel-Oude-God waar banden kunnen opgepompt worden, maar op momenten dat dat niet open is, is een openbare fietspomp best een goed idee. “Do it, Steve !”   Fietsostrade (2) : Walter Duré : fietsostrade F1 moet zo snel mogelijk en eventueel tijdelijk overal breed Natuurlijk keurden we met Groen het voorstel van het Mortselse bestuur goed om de fietsostrade F1 tussen de Fruithoflaan en de Deurnestraat te verbreden. Maar wat daarna ? Dan komen de fietsers van de fietsostrade F1  op het smalle fietspad in de Stockmanslei terecht. Voor Groen-raadslid Walter Duré is een fietsostrade één geheel en zelfs al kan dit niet in één beweging aangelegd worden, dan moeten er maar tijdelijke maatregelen voorzien worden op moeilijke punten. Walter Duré vraagt het Mortselse stadsbestuur om te bekijken hoe het massale fietsverkeer Antwerpen-Mechelen in Mortsel kan verdeeld worden over fietspad én rijbaan in de Stockmanslei.