Groen Vooruit Mortsel pikt zoveelste aanslag op treinaanbod niet
11 Juli 2024
"Het is een echte schande dat de NMBS het aanbod voor de Mortselaar alweer wil verslechteren." - Michiel Hubeau, lijsttrekker
NMBS wil het treinaanbod voor de Mortselaar halveren, van twee treinen naar 1 trein per uur. De reden hiervoor is het plan om een "IC snel" in te voeren. Een internationale trein tussen Amsterdam en Brussel. Een grote achteruitgang voor de Mortselaar die Michiel Hubeau, lijsttrekker van Groen Vooruit, niet pikt: "Het is een echte schande dat de NMBS het aanbod voor de Mortselaar alweer wil verslechteren. Nadat we voorbije jaren al een trein minder hadden, wil men dit nu definitief maken. Dit is onaanvaardbaar. Dit heeft een grote impact op de Mortselaar die vaak voor Mortsel heeft gekozen omwille van de goede verbindingen met het openbaar vervoer. Als er maar 1 trein per uur is geraken mensen niet meer op tijd op hun werk of op tijd bij de kinderopvang of school om hun kinderen op te halen. Dit kan toch niet? En het alternatief? Iedereen terug de auto in op de verzadigde Mortselse wegen, net nadat Mortsel heel wat jaren geleden gekozen heeft om in te zetten op duurzame mobiliteit.
Huidig schepen van mobiliteit en 3e op de lijst van Groen Vooruit Steve D'Hulster reageert ook verbolgen: "Mortsel Oude God is het belangrijkste mobiliteitsknooppunt van de Zuidrand. De fietsostrade loopt er langs, er passeert een tram, er is een parking, er werd geïnvesteerd in deelfietsen en fietsenstallingen. Elke dag stappen daar bijna duizend mensen op. Heel cynisch om net daar het treinaanbod te halveren. De NMBS zou daar meer treinen moeten laten stoppen in plaats van minder"
Groen Vooruit kondigt aan dat ze verdere acties gaan ondernemen om deze onbegrijpelijke beslissing te proberen tegen te houden. Het is belangrijk dat de bescherming van het Mortselse treinaanbod in het volgende bestuursakkoord moet staan, dus het wordt zeker een belangrijk verkiezingsthema.